Roadtrip

I takhle může vypadat dovolená. Zážitek, na který do konce života nezapomenete

Je čas nasedat. Dobrodružství začíná v Moskvě. / Depositphotos
Láká vás dobrodružství? Vydejte se na slavnou Transsibiřskou magistrálu, která v těchto dnech slaví 105 let od svého vzniku. I po více než století od otevření plně plní svou funkci. Ročně přepraví 100 milionů tun nákladu a desetitisíce cestujících. A zájem je o ni stále obrovský.
Reklama
Reklama

autor  Jitka Jarošová

20. října 2021   |   11:37

Tento týden uplynulo rovných sto pět let od dokončení nejdelší železnice na světě – Transsibiřské magistrály. Závěrečné práce na úseku trati podél řeky Amur, směřujícím do Vladivostoku po ruském území, byly završeny zprovozněním mostu přes řeku Amur u Chabarovska 18. října 1916. Pro většinu cestovatelů je cesta Transsibiřskou magistrálou splněným snem. Cestování na této legendární, přes 9 000 km dlouhé a 8 časových pásem protínající železniční trati je unikátním zážitkem a není divu, že láká stále více nadšenců a dobrodruhů.

Něco málo z historie

Trať měří 9 288 kilometrů a dlouho byla jedinou pozemní spojnicí mezi evropskou částí Ruska, pobřežím Tichého oceánu nebo Pekingem.

Budovalo ji devadesát tisíc lidí v neuvěřitelně obtížných podmínkách s krumpáči a lopatami. V provozu je dodnes. Vlaky po ní převážejí uhlí, rudu, obyčejné cestující i milionáře a dobrodruhy.

Ta pravá magistrála

Jako transsibiřská magistrála se označují v podstatě čtyři tratě, které mají velkou část cesty stejný průběh, ale na Sibiři či Dálném východě se větví do různých cílových měst. Nejdelší část této železniční tratě, a zároveň ta pravá Transsibiřská magistrála vede mezi Moskvou a Vladivostokem a měří 9 288 km.

Pro většinu cestovatelů je cesta Transsibiřskou magistrálou splněným snem

Souběžně s ní se pak od Irkutské oblasti táhne Bajkalsko-Amurská magistrála. V Novosibirsku se odpojuje směrem na jih Turkestánsko-sibiřská magistrála směřující do středoasijských republik bývalého SSSR. Do Číny pak vede Transmančurianská magistrála, která se odpojuje v Zabajkalsku a vlak po ní objíždí východní hranice Mongolska. Do Pekingu se dá také dojet přes Ulánbátar, hlavní město Mongolska, po Transmongolské magistrále.

Transsibiřská magistrála prochází spoustou zajímavých měst, ve kterých si můžete udělat přestávku. Jen ale musíte plánovat předem a lístky kupovat na jednotlivé úseky. Není možné kdekoliv vystoupit a později nastoupit do jiného vlaku na stejný lístek.

Atrakce pro dobrodruhy 

Cesta rychlíkem číslo 1 „Rusko“ z Moskvy do Vladivostoku trvá plných šest dnů a ještě pár hodin nádavkem.

Z oken cestující vidí 86 ruských měst a překročí šestnáct velkých ruských řek – například Volhu, Kamu, Jenisej, Amur nebo Irtyš. Movitější cestující si za pár tisíc eur mohou zvolit i dvoutýdenní variantu, a to luxusním vlakem Ruských železnic. Ceny začínají na částce 4900 eur a zahrnují jízdenku, exkurze, vstupné, jídlo a pití kromě alkoholu. Vlak vyráží z moskevského Jaroslavského nádraží jednou měsíčně od května do září, kdy jsou dlouhé dny, dobré počasí a je co vidět. Transsibiřská magistrála vyvolává pocit dálek, divočiny, dobrodružství a romantiky. Poznejte krásu Moskvy a ponořte se do nekonečných lesů sibiřské tajgy, uralských hor a světových veletoků.

Věděli jste, že...? 

Tipnete si, která místa jsou při cestě nejnavštěvovanější? Na jednom konci vagónu je to samovar a na druhém záchod. To jsou dvě nejoblíbenější místa ve vlaku, který brázdí nejdelší železniční trať světa.

Další zajímavé články
Reklama