Roadtrip

Elektrokola stírají fyzické rozdíly. Dovolená s pohonem na baterky stmelí celou rodinu

Elektrokolo vám umožní prožít si společnou, rodinnou dovolenou bez ohledu na věk nebo fyzické možnosti / Depositphotos
Elektrokola se stala během posledních pár let doslova fenoménem. Zarytí příznivci klasické cykloturistiky sice tvrdí, že příchod elektrokol ničí původní sportovní charakter této aktivity a dívají se na jejich uživatele, kteří je s úsměvem na rtech hravě předjíždějí ve stoupáních spatra. Nicméně elektrokola přitáhla k rekreační cyklistice na celém světě miliony lidí, kteří si dovolenou nebo jen výlet na klasickém kole nemohli dovolit, třeba ze zdravotních důvodů, nebo z obav, že by to nezvládli.
Reklama
Reklama

autor  Pavel Přeučil

04. března 2019   |   12:22

Zajímavými slovy vystihl současnou situaci Felipe Vasquez, majitel jedné z barcelonských půjčoven kol, s kterým jsem si povídal o výhodách a nevýhodách elektrokol. Jeho agentura se zabývá rovněž organizováním cyklovýletů pro skupiny po Barceloně i okolí města. „Zpočátku jsem byl velkým odpůrcem elektrokol, protože jsem od mládí sportovec a ale jakmile jsem si jich pár vyzkoušel, pochopil jsem, jaké jsou jejich výhody a jak fungují, uvědomil jsem si, že jde o úžasnou věc a zařadil jsem je do naší nabídky“. Dnes vidí Felipe elektrokola jako doplněk k tradičním kolům, nikoliv jako konkurenci.

Vychutnejte si společný výlet

Přidáním elektrokol do portfolia půjčovny se otevřely zcela nové možnosti pro obrovskou část populace, zejména pro rodiny, v kterých je třeba jeden člen méně fyzicky zdatný a dosud si nemohl dovolit vyrazit na společnou dovolenou. „E-kola stírají fyzické rozdíly mezi sportovními a rekreačními cyklisty a vždycky mne potěší, když vidím vedle sebe šlapat dva partnery, jednoho na klasickém a druhého na elektrokole, kteří si dnes dokáží dovolenou skutečně vychutnat“, řekl mi Felipe Vasquez. Nejspíše má pravdu, protože jeho slova potvrzují i výsledky nedávného průzkumu, který proběhl v rakouských půjčovnách kol. Až 80 % jejich zákazníků totiž tvoří celé rodiny.

Dojezd přes 100 km

O tom, že elektrokola jsou skutečným fenoménem, svědčí i to, že se jejich vývoji a zejména designu věnují i tak proslulé automobilky, jako Ford, Porsche, Lamborghini nebo i přední výrobci motocyklů. Dnešní boom elektrokol pochopitelně rozjel i příval levných elektrokol z Číny a podstatný je i trend snižování cen a zvyšování výkonu baterií, které patří k nejdražším součástem elektrokol. S rozvojem nových technologií se úžasně rychle zvyšuje i dojezd elektrokol. Nějakých 40 - 50 kilometrů dojezdu, kterým se pyšnila elektrokola ještě před pár lety, je dávnou minulostí a dnes jsou na jedno nabití běžné dojezdy přes 100 kilometrů.

Jaké jsou výhody elektrokol?

Majitelé elektrokol i zákazníci se shodují, že jim elektrokola umožňují mnohem větší prožitky z dovolené. Po cestách se pohybují rychleji, s menší námahou, ale stále si udržují pohyb a fyzičku. I na elektrickém kole totiž musíte šlapat, jde o tzv. příšlap, kdy vám elektromotor pouze pomáhá zvládat delší trasy a náročnější terény.

Elektrokolo vám umožní lépe si cestu vychutnat

Elektrokola cyklistům umožňují užít si lépe krajinu, kterou projíždějí, zastavit se v klidu v restauraci na dobrý oběd, nebo se vydat na další místa kolem své trasy, jejichž dosažení by bylo na tradičním kole obtížné. V řadě evropských měst, ale i na vytížených cyklostezkách se rychle rozvíjejí i sítě dobíjecích stanic, takže není problém ani s nabíjením baterií. Například v sousedním Rakousku už na majitele elektrokol myslí i mnohé restaurace, u kterých najdete stojany s dobíjecími zásuvkami. Zatímco si dopřáváte dobrý oběd, baterie se vám dobíjí.

Jsou čínská elektrokola horší?

Dnes už tenhle předsudek, týkající se kvality čínských kol pomalu padá. Samozřejmě, z Číny se dovážejí i vyslovené šunty za pár korun, ale na druhé straně odtud pocházejí i špičkové výrobky, které dobývají svět. Domácí výrobci kol sice nedají dopustit na své produkty, ale málokterý přizná, že spousta komponentů jejich elektrokol pochází také z Číny. Při výběru elektrokola je nejlepší spolehnout se na recenze jejich uživatelů a nespoléhat se jen na vychvalování výrobců.

Přibývá specializovaných agentur

Pořídit si vlastní, a hlavně kvalitní elektrokolo je dosud poměrně drahá záležitost a musíte počítat určitě s částkou kolem 30 000 korun. Vzhledem k tomu rostou jako houby po dešti půjčovny elektrokol a specializované cestovní agentury, zaměřené na cykloturistiku na elektrokolech. Ty dopraví vaši skupinu i se zapůjčenými elektrokoly do výchozího bodu vaší trasy, zajistí vám průvodce, včetně technického doprovodu, vybaví vás i rezervní baterií, takže můžete cestovat bez obav, že vám dojde šťáva.

Jaké jsou ceny půjčoven?

Například ve zmíněné Barceloně si můžete užít skupinovou prohlídku celého města na elektrokole s průvodcem, přičemž součástí ceny je i občerstvení v podobě tapas, nápoje během cesty i vstupy do nejzajímavějších památek. To všechno za cenu, v přepočtu necelých 1500 korun. Pokud si v Barceloně chcete půjčit pouze elektrokolo a vyrazit na prohlídku města sami nebo s rodinou, tak vás to vyjde na celý den na necelých 600 korun. Součástí půjčovného je rovněž zapůjčení přilby a zámku na kolo. Podobné ceny nabízejí i české půjčovny elektrokol.

Jedno doporučení na závěr

Pokud se rozhodujete o zakoupení elektrokola, využijte nabídky některých půjčoven a prodejen kol a vyzkoušejte si elektropohon na vlastní kůži. Vypůjčte si elektrokolo například na dovolenou, pořádně jej otestujte a teprve když se vám bude zamlouvat, kupte si jej. Mnohé půjčovny a prodejny vám totiž půjčovné odečtou od ceny kola a vy máte svou cyklo-dovolenou prakticky zadarmo.

 
Vstoupit do diskuze
Další zajímavé články
Reklama