Ven z města

Tip na parádní cyklovýlet. Vyšlápněte si ke známé dominantě na jižním okraji Prahy

Nemusíte být právě zdatní cyklisté, aby pro vás byl výlet příjemný a nezapomenutelný / Depositphotos
Začali jste sbírat své první jarní kilometry? Máme pro vás tip na nenáročný výlet, který potěší vaši duši a určitě ho zvládnou i méně zdatné cyklisté. Vyšlápněte si podél Berounky na 411 metrů vysoký kopec Kopanina, někdy nazývaném též Cukrák.
Reklama

autor  Jitka Jarošová

16. dubna 2020   |   18:03

Zalesněný vrch s vysílačem nad soutokem Berounky s Vltavou tvoří dominantu jižního okraje Prahy a dá se na něj pohodlně vyjet na kole. Během výletu se projedeme i podél Berounky a lesy nad Zbraslaví s nádhernými výhledy na vltavský kaňon u Vraného.

Podél Berounky do Kazína

Výlet můžete zahájit v Radotíně, kam se pohodlně dostanete vlakem ze Smíchovského nádraží. První etapa do Černošic vede po dálkové cyklotrase Greenways Praha-Vídeň. Tato cyklotrasa začíná již v centru metropole na Výtoni, a můžete tedy vyrazit už odtud a prodloužit si tak výlet přibližně o 14 km.

Vyšlápněte si podél Berounky na Cukrák

V Radotíně se musíte rozhodnout pro dvě varianty. Buď do Černošic pojedete po levém břehu Berounky po terénních cestách, nebo zvolíte o něco rychlejší silniční variantu. V druhém případě přejedete pěší lávku a po cyklotrase č. 3 pokračujeme 1,5 km po slepé silnici směrem na Lipence. V levotočivé zatáčce poblíž golfového hřiště odbočíte na polní asfaltovanou cestu lemovanou vzrostlými topoly a pokračujte do Lipenců a dále do Černošic.

Z Černošic, kde se obě varianty spojují, pojedete po polní cestě po pravém břehu Berounky. Tento úsek sledujte žlutou turistickou značku, která vás přivede do osady Kazín se spoustou hospůdek, z nichž nejznámější je asi hospoda "U Přívozu" přímo na břehu Berounky.

Čeká nás teď stoupání na vrchol Cukrák. Projedete kolem hradiště Kazín a vystoupáte smrkovým lesem směrem k vrcholu. V okamžiku, kdy značka uhýbá vlevo a začíná strmě nabírat výšku, pokračujete po lesní cestě stále rovně. Stoupání po úbočí Cukráku po několika stovkách metrů od posledního rozcestí končí a cesta se začíná opět svažovat. Teď musíme dávat pozor a odbočit vlevo, projet průsekem a napojit se na štěrkovou, modře značenou cestu, jež nás dovede až na vrchol, k televiznímu vysílači.

Televizní vysílač

Stavba vysílače započala v roce 1959 a dokončena byla 26. listopadu 1961. Ocelová konstrukce vysílače vysokého 193,5 m váží přibližně 2000 tun. A aby mohla stavba odolávala silným větrům, je součástí konstrukce i mechanika, která věž vyvažuje.

Pronajaté prostory pro antény tady má řada firem a institucí včetně mobilních operátorů, záchranné služby, hasičů, policie nebo integrovaného záchranného systému. Pro tyto účely je na věži umístěno zhruba 120 antén všeho druhu. Protože v zimním období tyto antény namrzají a pád ledu by mohl zranit obsluhu či poškodit plášť vysílače, najdeme v jeho spodní části ochranný prstenec, který veškeré padající předměty zachytí. Milovníky ekologie potěší jistě fakt, že vysílač je vytápěn odpadním teplem, které vytvářejí chladiče vysílačů v suterénu budovy.

Krásná cesta do Zbraslavi

Od vysílače můžete přímo dojet na nedalekou rychlostní komunikaci, tu přejet a napojit se na červenou značku. Byla by však škoda opustit tak rychle les na vrcholu Cukráku, jenž patří k nejhezčím, které můžeme v okolí Prahy navštívit.

Po modré značce sjedeme do nedalekého Jíloviště. Tento úsek až do Zbraslavi patří mezi cyklisticky nejvděčnější. Široká a rychlá cesta vede stále lesem s občasnými výhledy na vysílač na jedné straně a údolí Vltavy na straně druhé. Bezesporu nejhezčí výhled se otevírá u průseku vysokého vedení, kam červená odbočuje z lesní cesty. Z okraje srázu hledíme na přehradu ve Vraném. Do centra se pak můžeme dostat buď vlakem, nebo dále pokračovat do Modřan a Braníka po pohodlné cyklostezce sledující pravý břeh Vltavy.