autor Pavel Přeučil
08. března 2019 | 09:05
Nedávno jsem měl možnost mluvit s majitelem jednoho hostelu a restaurace v chorvatském Zadaru a ten měl na mileniály podobný názor. „Máme v hostelu palandy a toalety na chodbách. Tomu samozřejmě odpovídá i nízká cena za ubytování, která je oproti okolním hotelům poloviční. Těmhle mladým se to však nelíbí a nejraději by u nás měli stejnou kvalitu a služby jako ve čtyřhvězdičkovém hotelu. To je samozřejmě nemožné,“ řekl mi při setkání.
Jsou mileniálové opravdu tak nároční?
Cena je pro ně samozřejmě jedním z rozhodujících faktorů při výběru dovolené. Koneckonců, jsou dost staří na to, aby si pamatovali krizi kolem roku 2008. Ale to neznamená, že koukají jen na peníze. Starají se více o celkovou hodnotu své dovolené v poměru ceny a kvality. Mají mnohem větší touhu poznávat, než předchozí generace a nelpí tolik na majetku, protože jsou si vědomi, že úspory mohou kdykoliv ztratit svoji hodnotu. Mnohem ochotněji tak vydávají peníze za zážitky a poznávání, namísto spoření na byt nebo tradičních investic.
Zvyšují své nároky
S přibývajícím věkem a většími výdělky už mileniálové přestávají počítat každou korunu a přesouvají se ze skupiny batůžkářů mezi náročnější turisty. Nicméně mnozí ze setrvačnosti využívají stále například ubytování v hostelech a to, co pro ně bylo kdysi standardem, jim dnes už nevyhovuje. Navíc, možná až polovina z nich už má vlastní děti, s kterými cestují a musí se přizpůsobit i jejich potřebám. Průzkumy také ukázaly, že nejdůležitějším faktorem při výběru dovolené, je pro mileniály bezpečnost, kterou preferuje celých 57 % respondentů. Teprve na druhém místě figuruje cena dovolené.
Mileniálové preferují sólo cestování
I tenhle mýtus pomalu bere za své. Ke snům mladých lidí a mnohdy i těch, kteří už jsou ve středním věku, patří touha poznávat svět jen s batůžkem na zádech, s pár korunami v kapsách. Je samozřejmé, že vyrážíte-li na cestu sami, odpadá vám složité plánování a koordinace odlišných rozpočtů, s čímž musíte počítat při cestě s rodinou nebo přáteli.
Je ale také pravdou, že mileniálové plánují v blízké budoucnosti věnovat mnohem více času dovoleným, až o 10 % více než starší generace. Cestování sólo je mezi mileniály oblíbené a toho využívají mnozí tour operátoři, nabízející jim bezpečné a cenově dostupné dovolené. Nicméně s přibývajícími lety i oni zjišťují, že skupinové výlety a zájezdy mají také něco do sebe. Zjišťují, že cestování je příjemnější s lidmi, kteří mají stejné zájmy a také to, že od starších se mohou mnohé naučit.
Chtějí se jen zviditelnit na sociálních sítích
Tenhle mýtus je velmi rozšířený a samozřejmě k němu přispívá i to, jak vidíme tuhle věkovou kategorii neustále s mobilními telefony v rukou, připojené na některou ze sociálních sítí. Kamarádům, známým i rodině neustále sdílejí své zážitky, fotografie a videa, postují své nálady i zkušenosti. Sociální sítě dnes ovlivňují praktiky všechny věkové skupiny a jsou považovány za jeden ze zdrojů, silně ovlivňujících i výběr dovolené. Napomáhají tomu zejména silné osobnosti, popisující na těchto sítích své zážitky i stránky významných cestovatelských portálů. Podle zahraničních průzkumů ovlivňují při výběru dovolené až 32 % mileniálů, 23 % lidí středního věku a dokonce i 16 % seniorů.
Bez připojení ani ránu
Průzkumy také dokládají, že u drtivé většiny mileniálů hraje jednu z hlavních rolí při výběru ubytování na dovolené přístup k internetu a WiFi. Mnozí si raději připlatí za dražší hotel, jen když mají na pokoji přístup k bezplatnému WiFi. Tato skupina turistů je zvyklá být v neustálém spojení nejen s rodinou a přáteli, ale i s prací. Mnohem častěji, než jiní kontrolují své emaily, posílají textové zprávy a telefonují.
Díky mobilnímu připojení a internetu jsou neustále v kontaktu se známými, spontánně sdílejí své zážitky a cítí se být originální. I tenhle mýtus tak bere za své. Mileniálové prostě potřebují být ve spojení a používají sociální media, aby nejen pomohli svým kolegům objevovat svět, ale také proto, aby se více dozvěděli o kultuře, historii a zajímavostech navštívených destinací.
Jsou egoističtí a sobečtí
Podle tohoto mýtu se mileniálové starají jen o sebe, preferují své zájmy před zájmy jiných a dbají jen na to, jak vypadají na sociálních sítích. Je faktem, že namísto historických památek, nebo jiných turistických zajímavostí, preferují mileniálové poznávání místních kultur, lidí, jejich práce či zvyků. Místo návštěvy muzea nebo antické zříceniny si raději zajdou do klubu, místo toho, aby navštívili světoznámou michelinskou restauraci, doporučovanou ve všech průvodcích, si raději koupí na místním trhu z rukou prodavače smaženou rybu. Více pozorují a vnímají okolní život než starší turisté a zbavují se zažitých konvencí.
Preferují pouze Airbnb
Airbnb je rozhodně atraktivní volbou pro milovníky cestování a využívá jej o dovolené až 50 % mileniálů. Koncept Airbnb odpovídá autentičností, pohodlím a cenou všem základním hodnotám mileniálů. Systém Airbnb však donutil i velké hotelové řetězce, aby přehodnotily svou nabídku a vybavení a zároveň snížily i ceny ubytování. Mnozí mileniálové se tak do hotelů vracejí.
To všechno se ale podle odborníků může rychle změnit, protože Airbnb nenahradí bezpečnost, pohodlí a vybavení s nímž přicházejí hotely a další ubytovací kapacity. Navíc Airbnb nefunguje všude kvůli různým předpisům a zákonům. Někteří odborníci tvrdí, že nejde o dlouhodobě udržitelný model, protože vede ke kolapsům trhů s byty, nedostatku nájemních bytů a zvýšeným cenám bytů. Ostatně, to jsme poznali například i v Praze. To všechno prý povede v budoucnu k tvrdému omezování Airbnb, zejména v těch nejnavštěvovanějších destinacích.