autor Tomáš Lipnický
16. září 2019 | 12:08
Podle údajů švýcarských železnic mají cestující i při několika přestupech 98% jistotu, že pohodlně stihnou další přípoj. O tom se nám může na našich železnicích jen zdát. Zpoždění nebo dokonce zrušení vlaku jsou velkou vzácností, což znamená pro cestující cestování naprosto bez nějakého stresu. Železničním fajnšmekrům doporučuji stáhnout si mobilní aplikaci SBB, která vám přímo v telefonu umožňuje sledovat odjezdy a příjezdy i trasu vašeho vlaku. Navíc, na většině větších železničních stanic máte k dispozici bezplatné wifi připojení.
Cestování pohodlné a ekologické
Cestování vlakem není ve Švýcarsku nic tak náročného, jako u nás. Při své nedávné cestě ze Slovenska do Prahy v mezinárodním rychlíku Českých drah jsem si připadal jako podřadný druh živočicha. V polovině vagonů nefungovala klimatizace, uličky byly přeplněny cestujícími bez místenek s kufry a bágly, takže dostat se do jídelního vozu, umístěného na konci vlaku bylo zcela nemožné. Aby toho nebylo málo, do Prahy jsme dorazili s hodinovým zpožděním.
Navíc se České dráhy nejspíše inspirovaly u lowcostových aerolinek, protože prostory pro nohy jsou přizpůsobeny jen pro trpaslíky a naproti sobě sedící cestující se dotýkali koleny. Tohle ve Švýcarsku skutečně nezažijete a cesta je opravdovým potěšením. I ve druhé třídě nabízejí vlaky pohodlná kupé s dostatkem prostoru pro nohy, měkce polstrované sedačky, stolky i nabíjecí zásuvky. Navíc je cestování vlakem ve Švýcarsku vysoce ekologické, protože železniční síť je plně elektrifikována a většinu elektřiny dodávají vodní elektrárny.
Na výlety využijte příměstské vlaky
I přes svoji malou rozlohu má Švýcarsko nejhustější železniční síť v Evropě. Navíc její výstavba se stovkami tunelů, mostů, viaduktů a horských serpentin byla asi nejnáročnější ze všech evropských zemí. Vlaky vás pohodlně dopraví do každého kouta země. Velká města spojují vysokorychlostní tratě, hustá je síť příměstských vlaků, umožňující například jednodenní výlety do okolí. V zemi existuje i řada míst, kam se dostanete jenom vlakem, například do Zermattu, nebo spousty odlehlých horských vesnic. Pokud se rozhodnete nechat své auto doma a cestovat po Švýcarsku vlakem, doporučuji vám pořídit si Swiss Pass, který umožňuje neomezené cestování železniční sítí a nabízí i 50% slevy na horské železnice, lanovky, lodě i volný vstup do více než 500 švýcarských muzeí.
Cyklopůjčovny na nádražích
Ti sportovněji založení turisté mohou cestování vlakem spojit s cyklistikou. Jízdní kola lze přepravovat ve většině švýcarských vlaků, autobusů i lodí. Pokud nemáte vlastní kolo, žádný problém. Na spoustě stanic si můžete kolo vypůjčit a jeho rezervaci si můžete zajistit i pomocí telefonu, třeba pět minut před příjezdem vlaku. Běžné je, že kolo, vypůjčené na jedné stanici, můžete bez problémů vrátit na úplně jiné stanici.
Úžasné panoramatické vlaky
V neposlední řadě jsou hlavním důvodem k cestování vlakem po Švýcarsku úchvatné výhledy z okna a protože nemusíte držet volant a sledovat provoz na silnici, můžete si naplno vychutnávat horská panoramata, třpytivá jezera, hluboké kaňony či pastviny s kravkami, které kupodivu nejsou fialové. Každým kilometrem cesty se okolní krajina mění a stále je co obdivovat. I proto jsou stále vyhledávanější švýcarské panoramatické vlaky, projíždějící těmi nejkrásnějšími pasážemi země.
Jednou z takových tras je Golden Pass mezi Montreux a Lucernem, zahrnující tři horské průsmyky, osm jezer a celou řadu 4 000 metrů vysokých horských vrcholků. Pověstné jsou například Bernina Express i horský vlak Glacier Express, jezdící mezi Svatým Mořicem a Zermattem. Jeho trasa vede mezi ledovci, přes horské propasti a 91 tunely. Na oba tyto vlaky už ale musíte mít místenky a během cesty si pochutnáte i na vynikajícím jídle, které vám přinesou až na vaše místo.
Vlakem na vrchol Evropy
Osobně mohu doporučit cestu z Interlakenu, ležícího na břehu horského jezera, na Jungfraujoch, nejvyšší železniční stanici v Evropě. Cesta vás zavede nejprve do Lauterbrunnenu, jednoho z nejkrásnějších horských údolí ve Švýcarsku s řadou nádherných vodopádů. Tam přesednete na historickou horskou železnici Wengernalp, která končí v Kleine Scheidegg. Pak už vás čeká jen přestup na unikátní horský vláček, jenž s vámi vystoupá téměř až na vrcholek Jungfrau, do nadmořské výšky 3454 m. n. m. Poslední úsek trati vede skalním tunelem a nad konečnou stanicí se nachází vyhlídková plošina s úchvatnými výhledy.
Rovnou do botanické zahrady
Jednou z nejkrásnějších tras je historická ozubnicová železnice, vedoucí z Wildersvillu na Schynige Platte. Už samotný zážitek z cesty vláčkem stojí zato a místy vás ze strmých srázů, jimiž projíždíte, jímá závrať. Tahle náhorní plošina, ležící také nedaleko Interlakenu, se rozkládá v nadmořské výšce 2076 m. n. m. a je proslulá zejména tím, že se zde rozkládá na obrovské ploše jedna z největších přírodních botanických zahrad na světě, kde můžete vidět na jednom místě kompletní přehlídku alpské květeny. Navštívil jsem tohle kouzelné místo v červnu, kdy je v květu nejvíce rostlin. Z konečné stanice lze podnikat výlety po mnoha turistických trasách a Švýcaři tvrdí, že právě ze Schynige Platte jsou ty nejkrásnější výhledy na alpské panorama.
Přímý vlak i z Prahy
Zkrátka, při cestování vlakem po Švýcarsku je stále co objevovat a pokud nenecháte auto rovnou doma, můžete jej nechat na některém ze záchytných parkovišť, která jsou k dispozici u všech velkých měst a dále zemi poznávat z vlaku. Do Švýcarska se můžete dopravit i rovnou vlakem, osobně doporučuji noční expres odjíždějící v šest večer z Prahy, který vás dopraví pohodlně, třeba v lehátkovém nebo lůžkovém voze do Curychu, kam dorazíte po osmé hodině ranní. V Curychu pak máte na výběr vlaky švýcarských železnic, které vás dovezou přímo do vaší vybrané destinace.