autor Jitka Jarošová
07. srpna 2021 | 11:02
Jezdit se po mostě začne příští léto, ale již dnes most vzbuzuje velké emoce. Chorvatští politici mluví o epochální chvíli. Most není nejvyšší, už vůbec ne nejdelší, ani nejde o žádný mimořádný design.
Přesto budí 2,4 kilometru dlouhý most spojující chorvatskou pevninu s poloostrovem Pelješac mimořádnou pozornost. „Je to fascinující dílo, které bude sloužit nám i dalším generacím,“ řekl v místě stavby v noci na čtvrtek chorvatský premiér Andej Plenkovič poté, co byl poslední segment pelješackého mostu usazen na své místo.
Koridor rozdělující dnes chorvatskou Dalmácii na dvě části vznikl v roce 1699 jako součást Osmanské říše. Jeho cílem bylo zajistit, aby tehdejší Dubrovnická republika nehraničila s konkurenčními Benátkami.
Dokončení mostní konstrukce proto místní média vykreslují jako dějinnou událost a dovršení více než tři století starého snu o spojení chorvatského území do jednoho celku. Most při cestě do jižní Dalmácie umožní objet úzký pobřežní koridor patřící Bosně, která proti projektu opakovaně protestovala.
Cestovní komplikace budou minulostí
Chcete-li se dnes vydat autem do jedné z nejzajímavějších částí Chorvatska, tedy jižní Dalmácie a okolí Dubrovniku, musíte cestou po pobřeží projet přes přibližně desetikilometrový úsek Bosnou a Hercegovinou u bosenského města Neum. S tím samozřejmě souvisí nutnost vystát si kolony na hranicích, protože tato část bývalé Jugoslávie není součástí Schengenského prostoru.
Všechny cestovní komplikace budou ale už zanedlouho minulostí. Nový most spojil obec Komarna na pobřeží s vesnicí Brijesta na severu poloostrova Pelješac, který je obvyklým východiskem pro plavby na oblíbené ostrovy Korčula, Mljet a Vis.
Velkolepé dílo
Most navrhl Marjan Pipenbaher. Má 12 pilířů, 165 segmentů a při jeho konstrukci bylo použito 66 tisíc tun oceli a 70 tisíc kubických metrů betonu. Bosna proti jeho výstavbě opakovaně protestovala s tím, že most porušuje její právo na přístup k otevřenému moři.
To Chorvaté odmítli s poukazem na fakt, že největší koridor pod mostem má šířku 285 metrů a výšku 33 metrů, což umožňuje, aby jej bez problému podplouvaly i velké námořní lodě. Přístup do jediného námořního přístavu Bosny Neum tedy není nijak blokován.
Kdo se však těší na rychlou a bezproblémovou cestu na poloostrov Pelješac, který je po Istrii druhý největší na Jadranu, musí si počkat až do začátku příští turistické sezóny, protože se ještě musí dobudovat příslušná infrastruktura, tunely a přístupové cesty, takže první auta po novém mostě zřejmě přejedou někdy na přelomu června a července příštího roku.
Zdroj: peljesac.cz.