autor Tomáš Lipnický
22. září 2019 | 10:10
Pokud se přece jen chystáte do této oblasti v období hurikánů, měli byste vědět pár základních věcí, které byste měli udělat. Především jde o výběr správného cestovního pojištění, přes výběr ubytování, až po samotnou cestu, kterou může nepřízeň počasí také ohrozit.
Správné cestovní pojištění
Smlouvy o cestovním pojištění obsahují celu řadu kliček a výjimek a je tedy dobré si je před zakoupením podrobně prostudovat. Dnes už existují i cestovní kanceláře, které vám nabídnou pojištění pro případ nepříznivého počasí. Pokud si zakoupíte pojištění v dostatečném předstihu a ne na poslední chvíli, získáte tím řadu výhod. Mimo možnost zrušení cesty na základě zpráv o hurikánu ve vaší cílové destinaci až po možnosti finančních kompenzací za pobyt v náhradním hotelu, přebukování letů, ztrátu zavazadel atd.
Některé pojišťovací společnosti vám zaručí i finanční příspěvek na stravování a dokoupení nutných hygienických potřeb i ve výši 1000 korun za každou hodinu zpoždění letu. U některých společností mohou nastat problémy se zrušením letu. Pokud se dozvíte, že vaši vybranou destinaci postihl hurikán, a uvedete to jako důvod zrušení cesty, nemusí vám vyhovět vrácením peněz nebo přebukováním letu. Proto je vhodné, vybrat si pojištění cesty s možností storna bez udání důvodu.
Jak je to u leteckých společností?
Většina leteckých společností se v těchto případech chová podle stejného vzorce. Pokud chcete z důvodu nebezpečí hurikánu změnit datum letu, ale trváte na stejné cílové destinaci, musíte to udělat většinou několik týdnů předem. Pokud to uděláte jen pár dnů před odletem, budete muset většinou zaplatit za změnu a poplatek někdy bývá stejně vysoký, jako nová letenka.
Letecké společnosti mimo to samozřejmě sledují počasí po celé trase letu a zasáhne-li vaši cílovou oblast hurikán, zruší nebo odloží let samy. Podstatné ale je, že aerolinky nejsou ze zákona povinny poskytnout náhradu, bylo-li zpoždění nebo zrušení letu způsobeno důvody mimo jejich kontrolu, jako jsou např. sopečné erupce, extrémní počasí nebo stávky zaměstnanců. A to je kámen úrazu, proto je lepší si tyto alternativy pojistit už jako součást cestovního pojištění.
U lodních plaveb je to jiné
Hurikány mohou zasáhnout téměř jakýkoli přístav v Atlantiku nebo v Karibiku. Pokud máte naplánováno nalodění nebo vylodění v přístavu postiženém hurikánem nebo návštěvu příslušné destinace, lodní společnost nejspíše trasu přeplánuje, případně změní termíny a nabídne vám kompenzaci ve formě kreditu na další plavbu. V podmínkách lodních společností jsou velké možnosti, jak se mohou vyhnout placení náhrad a nikde nechybí klauzule, že v případě nepříznivého počasí se může změnit trasa i přístavy, v kterých má loď kotvit. Nabídnuté kredity mají ještě jednu kličku, některé společnosti podmiňují jejich uplatnění ve lhůtě do 6 měsíců, což je pro mnohé turisty velký problém. Proto i tady zvažte možnost připojištění pro případ storna cesty.
Hotely a ubytování v hurikánových oblastech
Hotely, penziony či jiné ubytovací kapacity v letoviscích, postižených hurikánem, nemají většinou žádnou povinnost vám vracet peníze v případě zasažení dotyčného místa. Některé velké řetězce to řeší tak jako u plaveb kreditem na budoucí pobyt, ale většinou nechávají řešení problému na cestovní kanceláři, která do destinace klienty dopravila. Pokud byste se do Karibiku v hurikánové sezóně přece jen chystali, zapomeňte na romantické rákosové domečky na pobřeží, přímo na pláži, ale vyberte si masivní, zděný hotel a pokoj nikoliv v přízemí nebo v nejvyšším patře, ale uprostřed hotelu. Přízemní prostory může zaplavit voda a nejvyšší patro může přijít při hurikánu o střechu.
Tím nejlepším řešením ale je, vyhnout se při výběru dovolené hurikánové sezóně, i kdyby byly nabídky cestovních kanceláří sebelákavější. V tomto období je tradičně o pobyt v Karibiku menší zájem a tak vás mohou nalákat příznivé ceny. Dobře si tedy rozmyslete, zda vám pár ušetřených korun stojí za případné riziko.