autor Pavel Přeučil
11. ledna 2019 | 09:07
Cestou na letiště vás může potkat cokoliv. Může to být nepříznivé počasí, nehoda, zpoždění vašeho spoje cestou na letiště, ať už je to vlak či autobus. Zmeškat svůj let můžete i na samotném letišti, nevěřili byste, kolika lidem se stává, že samou nervozitou či nakupováním ve freeshopech nebo při posezení v restauraci, zapomenou sledovat čas. Jde samozřejmě o velkou nepříjemnost, zejména, navazuje-li na váš let začátek ubytování v hotelu, pronájem auta nebo další služby, které máte předem zaplaceny.
Neztrácejte nervy a hledejte řešení
Vím, že se to snadno řekne, když si pomyslíte na ztracené peníze za rezervaci hotelu, výdaje za novou letenku atd. Většina leteckých společností zavírá odbavovací bránu 20-30 minut před odletem a to z bezpečnostních a provozních důvodů. Pokud jste dorazili k bráně, která se právě zavřela, vyhledejte zaměstnance letiště. Nezapomínejte, že nejste první, ani poslední kdo zmeškal svůj let, jsou na to zvyklí. Ti vás nasměrují zpět do odbavovací části, kde se pustíte do řešení problému.
Zkuste to řešit s leteckou společností
Po návratu do odbavovací haly vyhledejte přepážku příslušné společnosti, vysvětlete v klidu okolnosti, jak ke zmeškání došlo a vyptejte se na nejbližší dostupný let. Můžete mít štěstí a společnost vám nabídne tzv. „záchranný let“.
U nízkonákladových aerolinek s tím nepočítejte, ale zavedené a dlouhá léta provozované velké společnosti takovými možnostmi disponují a mohou vám nabídnout nejbližší let za sníženou cenu, nebo dokonce bez doplatku. Pokud společnost nenajde řešení, zkuste si vyhledat online jiná spojení do příslušné destinace, zvažte i let na jiné, blízké letiště, nebo let s přestupy.
Zkontrolujte si cestovní pojištění
Všichni žijeme v naději, že se nic zlého nestane a například při uzavírání cestovního pojištění si vybíráme tu nejlevnější variantu. Zkontrolujte si, zda nemáte jako součást pojištění i náhradu za zmeškaný let, či náhradu stornopoplatků. Vězte, že se to vyplatí. Většina pojistných smluv pokrývá nároky na náhrady za události, způsobené nepříznivými povětrnostními podmínkami a poruchami letadel, ale pojistné podmínky jsou vždy značně rozdílné.
Nezapomeňte na zavazadla
Pokud jste zmeškali let na poslední chvíli a vaše zavazadla již byla odbavena, vyřiďte si vše hned u přepážky letecké společnosti. Vaše kufry už totiž putují třeba na zcela jiný kontinent bez vás. Společnost vám zjistí, kde se vaše zavazadla nacházejí i to, aby byla dočasně uložena na cílovém letišti do vašeho dalšího příletu. Pokud vás čeká odlet až další den, zajistěte si nocleh v hotelu blízko letiště. Letištní personál by vám měl poradit. Některé z hotelů nabízejí zlevněné noclehy v kategorii last-minute.
Kontaktujte svůj hotel v cílové destinaci
I hotelový personál je zvyklý na nejrůznější nenadálé příhody, jako jsou právě opožděné nástupy hostů. Zkuste se s nimi dohodnout na podmínkách. Mohou vám upravit termín, někdy i vrátit peníze, ale vždycky pamatujte na to, že se s ubytováním musíte spojit co nejdříve. Smiřte se s tím, že zpožděný let bude vždy znamenat nějaký ten zásah do vaší peněženky, ale mnohdy se dají zvýšené výdaje minimalizovat.
Letenka vám u velkých společností nepropadne
U přepážky příslušné společnosti si můžete nechat přebukovat letenku na jiný let. Stojí za to se seznámit předem s fungováním letiště a podmínkami své letecké společnosti pro takovéto případy. Mohou vám zajistit i let s více přestupy a neberte to jako neštěstí, ale jako klad. Na vašem seznamu vám přibydou letiště, o kterých budete moci prohlašovat „tam už jsem byl“. Navíc, existuje spousta zdokumentovaných případů, kdy letecká společnost posadila při náhradním letu takového zpožděného pasažéra do byznys třídy, i když měl zaplacenou jen ekonomickou. Hlavně nezmatkujte a zachovejte při všech jednáních chladnou hlavu