autor Tomáš Lipnický
21. října 2019 | 11:02
Svoji obchodní politiku budou muset změnit i nejrůznější slevové portály, tak oblíbené právě u starší generace. Pokud jste si někdy prošli jejich nabídku, zjistíte, že 99 % jejich pobytů, zájezdů či nejrůznějších relaxačních akcí je určeno pro dvě osoby. To už ve světě dávno neplatí a i tady budou portály muset přistoupit k radikálním změnám.
Poptávka po sólo cestování rychle roste
Podle loňského průzkumu známého cestovatelského portálu, zaměřeného na ubytování, Booking.com, došlo k prudkému nárůstu sólo cestování a to jak u mladých lidí, tak především u důchodců. V loňském roce podle zjištění absolvovalo sólo dovolenou nebo zájezd celých 40 % cestovatelů a dalších 21 % to mělo ještě v úmyslu. Podle dalšího průzkumu společnosti Goldman's Friendly Planet Travel byl zaznamenán prudký nárůst rezervací pro starší sólo cestovatele a to v některých lokacích, jako je Egypt dokonce o 116 %! Stejně rychle roste zájem seniorů i o zámořské plavby, při kterých mají zajištěný veškerý servis a postaráno i o zábavu.
Jsou flexibilní a vyžadují program
Některé cestovní kanceláře už pochopily, že lidé v důchodu jsou pro ně stále zajímavější cílovou skupinou a přizpůsobují svoji nabídku jejich zájmům, potřebám i fyzickým možnostem. Navíc se snaží vytvářet během zájezdů a pobytů takové programy, které starší lidi zaujmou a dovolenou jim zpestří. Starší lidé jsou mnohdy osamocení a využívají cestování jako prostředek k navazování nových kontaktů či přátelství a není žádnou výjimkou, že se pak společně s novými přáteli vydávají na další cesty.
Senioři jsou při výběru dovolené nebo volnočasových aktivit mnohem flexibilnější než pracující lidé. To jim umožňuje využívat ve větší míře mimosezónních slev na pobyty nebo zájezdy. Jejich dovolená bývá také mnohdy delší, protože je zpět neženou žádné pracovní povinnosti. Protože nejsou časově nijak vázáni, nakupují ve velké míře také last-minute zájezdy, u kterých jsou většinou velké slevy.
Využívají elektronickou komunikaci
Dávno už neplatí také názor, že starší lidé nedokážou komunikovat prostřednictvím moderní techniky, neovládají počítače či chytré telefony. Podle zjištění Evropské asociace seniorů (EURAG) dokáže už dnes drtivá většina čerstvých důchodců tyto moderní komunikační prostředky využívat. Potvrzuje to počet objednávek ubytování přes Booking.com, kde zaznamenávají prudký nárůst zájmu právě od seniorů. Ti mají mnohem více času než zaměstnaní lidé, mohou si doma v pohodě sednout k počítači a podrobně se věnovat vyhledávání vhodné destinace pro svoji další dovolenou. Podobné zkušenosti zaznamenávají i dopravní společnosti, jak letecké, tak vlakové a autobusové.
Cestovní kanceláře jim vycházejí vstříc
Nedávný krach největší a nejstarší cestovní kanceláře na světě Thomas Cook jen potvrdil trend, že model klasických cestovních kanceláří, sloužících dnes už převážně jen starší generaci, přestává být životaschopný. Právě důchodci tvořili v minulosti převážnou většinu jejich zákazníků, ale to už přestává platit. Se zvyšující se počítačovou gramotností se jich stále více vydává na cesty sólo, vyhledají si vhodná spojení, zajistí si online ubytování a dokážou si dopředu naplánovat a zajistit i aktivity které je zajímají.
Není pro ně problémem zakoupit si prostřednictvím internetu předem vstupenky na zajímavé akce, do muzeí, památek či galerií a ušetřit tím nejen nemalé finanční částky, ale i pro ně namáhavé čekání ve frontách. S tím musí cestovní kanceláře počítat a svoji politiku radikálně změnit. Některé už k tomu přihlížejí a orientují se na programové zájezdy a pobyty, zaměřené právě na seniory a sólo cestovatele.
Základem jsou finance
Nemá cenu nijak zastírat, že čeští důchodci na tom nejsou oproti většině západních zemí finančně zrovna nejlépe a cestování je pro ně tak mnohem větším luxusem. Nicméně i u nás cestujících důchodců valem přibývá. Snem většiny seniorů po odchodu do penze je právě cestování, kterému dávají přednost před nákupy nejrůznějších věcí, které jsou často prioritou u mladší generace. Podle průzkumů se těší čerství důchodci nejvíce na relaxační, rodinné a volnočasové aktivity a na cestování. Výsledky studií ukazují, že až 95 % důchodců preferuje příjemné zážitky před nákupy. Předpokládá to mít ale dostatečné úspory, našetřené během aktivních let, protože samotný český důchod by jim to rozhodně neumožnil.
Agentury se specializují na seniory
V zahraničí už rostou jako houby po dešti specializované agentury, nabízející dovolenou, ale i zajímavé programy právě pro důchodce s omezeným rozpočtem. Jejich mottem je, že skvělé cestovatelské zážitky musí být dostupné téměř každému a chlubí se, že dokážou vytvořit programy nejen pro movité seniory, ale i pro ty, kdo mají hlouběji do kapsy a to bez kompromisů v kvalitě. Starší cestovatelé podle nich nehledají jen pouhé prohlídky měst a jejich památek. Chtějí komunikovat s místními obyvateli, zašpinit si ruce v kuchyni a setkávat se s místními v jejich domovech.
Přesně to jim nabízejí agentury, specializované dosud především na pracovní pobyty a tábory mládeže. Podobné pobyty, nabízené pod označením "dobrovolnická dovolená", jsou samozřejmě přizpůsobené fyzickým a mentálním schopnostem seniorů a jsou zaměřené na především ty méně movité. Ty čeká například ubytování v rodinách farmářů, lehká práce třeba na vinicích, při sběru tropického ovoce, nebo jen tak prostě pomáhají v domácnosti, učí místní našim zvykům, nebo vařit českou kuchyni. Přesně to jsou pobyty, které nestojí téměř nic, senioři při nich navážou spoustu nových známostí a zbývá jim i čas na poznání příslušné země.