autor Jitka Jarošová
29. června 2019 | 15:01
Pojďte si přiblížit zajímavé informace, které byste možná chtěli vědět, než se vydáte na cestu letadle.
Co dýcháme?
Přemýšleli jste někdy o tom, odkud přichází vzduch, který během letu dýcháme? Obsah dusíku a kyslíku ve vzduchu je konstantní – 78 % dusíku a 21 % kyslíku. Ve větších výškách je vzduch řidší a začíná docházet k problémům s dýcháním. Ve výškách zhruba nad 7500 metrů může dýchání vzduchu bez dodatečného přívodu kyslíku způsobit po 3 minutách ztrátu vědomí. V začátcích létání se proto objevily návrhy, které počítaly s použitím kyslíkových masek. U dopravních letadel však šlo o řešení značně nepraktické.
Proto se u dopravních letadel přistoupilo k přetlakování kabin. Princip spočívá v tom, že v kabině je udržován tlak na požadované, pro cestující bezpečné hodnotě. Do kabiny je přiváděn stlačený vzduch, který u vrtulových letadel generuje turbokompresor poháněný výfukovými plyny. U proudových letadel je vzduch odebírán od jejich kompresoru.
Komunikace letušek
Palubní personál mezi sebou komunikuje pomocí zvukových signálů. Vzpomínáte si na pípnutí při vzletu nebo přistání? Několik kombinací zvuků letušky využívají k oznámení, aniž by cestující věděli, co se děje. Existují například specifické signály pro silnou turbulenci nebo pro komunikaci s kokpitem. Dvě pípnutí za sebou zase znamenají, že pilot se chystá zahájit přistávací manéver.
Vytažená roleta
Při přistávání letušky upozorňují, abyste vytáhli rolety na oknech. Proč? Právě přistání je jednou z nejkritičtějších fází letu. Pasažéři mohou dřív než posádka zpozorovat, že se děje něco zvláštního a upozornit na kouř z motoru, led na křídlech nebo jinou nepříjemnou situaci.
Spící pilot
Asi jste slyšeli příběhy o tom, jak pilot usnul během letu. Ano, je to pravda. Pilot si může pospat s tím, že se předem dohodne s druhým pilotem, který zatím řídí letadlo, respektive kontroluje funkci autopilota. A může letadlo přistát s autopilotem? Ano, dnešní letadla dokážou vzlétnout, letět i přistát s autopilotem. Automatické řízení letadla ovšem nedokáže řešit případné nečekané situace.
Ztlumená světla
Při přistávání v noci letušky ztlumí světla v kabině. Toto opatření se používá pro případ evakuace. Vaše oči jsou již přivyklé na tmu, takže v případě nouzového přistání se ve tmě lépe zorientujete.
Nedýchejte zhluboka
Při úvodní instruktáži a bezpečnostních pokynech, které letušky vysvětlují ještě předtím, než letadlo vzlétne, ukazují i umístění žlutých kyslíkových masek. Věděli jste, že tato maska poskytuje kyslík jenom na patnáct minut? Ale to je dostatek času na to, aby pilot přivedl letadlo do nižší nadmořské výšky, kde je možné normálně dýchat.
Vyklápěcí stolek
Stolky připevněné na sedadle před vámi jsou jednou z nejšpinavějších věcí na palubě. Obvykle jsou čištěny jednou za den. Raději si noste s sebou vlhčené ubrousky a předtím, než se zakousnete do sendviče, otřete si svůj stoleček.
Elektronické přístroje
Během vzletu a přistávání jsme upozorněni, abychom vypnuli elektronické přístroje. Proč? Důvodem je, že bychom mohli narušit navigaci a komunikaci kokpitu s letištěm. I když zhruba polovina "chytrých" pasažérů si telefon stejně nevypne. Ale obávat se příliš nemusíte. Zřícení letadla zapnutý telefon prý způsobit nemůže.
Otevřené toalety
Věděli jste, že toalety se dají jednoduše otevřít zvenčí, a to i když jsou zamčené? V některých letadlech, je ukrytý mechanismus, kterým se dá uvolnit zámek.
Jídlo pro pilota
Víte, že pilotům se servíruje odlišné jídlo? Dokonce mají přísný zákaz ochutnat z porce toho druhého. Je to proto, aby v případě, že jídlo některému z nich nesedne nebo mu způsobí potíže, v horších případech by mohlo být otrávené, jeden z nich bude v pořádku a může bez problémů přistát.
Pokud již máte vybranou dovolenou nebo koupenou letenku, nemusíte panikařit. Některé informace vás možná překvapily, ale nebojte se. Navzdory občasným leteckým katastrofám, únosům a pádům letadel, je létání stále ten nejbezpečnější způsob přepravy.