autor Pavel Přeučil
11. října 2018 | 08:54
Nabízíme vám pár překvapivých skutečnosti o létání, o nichž určitě nic netuší ani ti nejzkušenější letečtí pasažéři.
1. Létání vás může silně dehydratovat
Víte, proč vozík s nápoji vypadá v letadle tak lákavě? Nejspíš vaše tělo postrádá tekutiny, i když vy si to možná neuvědomujete. K dehydrataci přispívá nízká vlhkost na palubě letadla, což může způsobovat únavu a nepříjemné pocity. I když se to nezdá, vzduch je v letadle suchý jako na Sahaře, má jen 20% vlhkosti. Zní to neuvěřitelně, ale každou hodinu letu ztrácíte asi 2 deci tekutin a za desetihodinový let přes oceán tak ztratíte dva litry vody. Správně byste tedy měli alespoň každou hodinu vypít sklenku nějakého nápoje.
2. Ve vzduchu má alkohol silnější účinek
Doplňovat tekutiny během letu však neznamená, že to budete řešit konzumací alkoholu. Ve výšce nad 8000 metrů se mění osmotický tlak ve vaší krvi a alkohol se mnohem rychleji transportuje do těla. Stačí opravdu pár skleniček něčeho tvrdšího a budete na mol. Obecně se uvádí, že v letadle se účinky alkoholu zdvojnásobují. Zkrátka, co snesete na zemi, nesnesete ve vzduchu. Pokud si k tomu přidáte občasné turbulence, ani váš žaludek to nemusí vydržet. Navíc opilý cestující není nic zábavného ani pro personál, ani pro spolucestující.
3. Víte, že si můžete dopřát i soukromý let?
Létání soukromými letadly není jen pro slavné a bohaté. Tenhle luxus si můžete dopřát i vy. Ve skutečnosti můžete létat soukromými letadly po celé Evropě a za let utratit třeba jen kolem 500 korun. Jak je to možné? Existují totiž platformy pro sdílení letů, jednou z jich je například Wingly.
Někdo si najme soukromé letadlo a aby pokryl část nákladů a nabídne volná místa do prodeje. Podobně existují webové portály, nabízející nevyužitá místa v charterových letech. Na prázdných sedadlech charterová společnost prodělává, a proto je nabízí se značnou slevou.
4. Také si myslíte, že letadlo letí samo?
Je zajímavé, že spousta leteckých pasažérů je přesvědčena, že letadlo letí díky autopilotovi samo a pilot nemá vlastně co dělat. Mnozí jsou dokonce přesvědčeni, že letadla sama i přistávají. Autopilot byl vynalezen hlavně proto, aby pilot nemusel držet knipl po celou dobu letu. Nicméně i autopilot udělá jen to, co mu pilot přikáže a vyžaduje neustálou pozornost. Musí sledovat povětrnostní podmínky, vyhýbat se turbulencím či bouřím. A co se týká automatického přistání, taková možnost skutečně existuje, ale zažít to můžete jen velmi výjimečně. Téměř všechna přistání jsou prováděna ručním řízením pilota.
5. Nebojte se turbulencí
Čas od času si můžeme přečíst hrůzostrašné zprávy o cestujících, potlučených létajícími zavazadly při prudké turbulenci letadla. Ano, čas od času se do takové nenadálé turbulence letadlo dostane a propadne se i o stovky metrů. To jsou ale opravdu výjimky. Letadla jsou před turbulencemi předem varována a pak slyšíte z palubního rozhlasu hlášení, abyste se připoutali.
Většina turbulencí je malých a letadlo se propadne jen o pár metrů. Ke zraněním při větších turbulencích dochází v drtivé většině u cestujících, kteří nebyli připoutáni. Podle pilotů však vzhledem ke klimatickým změnám dochází k turbulencím mnohem častěji než v minulosti, a proto se doporučuje být připoutáni po celou dobu letu.
6. Okno nebo ulička?
Ti, kdo letí poprvé nebo létají sporadicky, preferují vždy místo u okénka. Není divu, je fascinující vidět shůry saharskou poušť, horské štíty a ledovce, shlížet na pyramidy, nebo při letu daleko na severu pozorovat polární záři. Ti, kdo létají častěji a vyhlídek už se nabažili, preferují spíše sedadlo v uličce, a to zejména kvůli většímu pohodlí. Můžete si natáhnout alespoň jednu nohu a při cestě na toaletu, nemusíte zvedat spolucestující.
7. Přistát se dá i bez motorů
Důkazem může být slavné přistání letadla US Airways 1549 na řece Hudson, kterému po srážce s hejnem hus vysadily oba motory a nikomu se nic nestalo. Dokonce i ta největší letadla dokážou dokonale plachtit bez motorů a na takovéto situace jsou všichni piloti speciálně vycvičeni.
Piloti dokonce tvrdí, že čím větší letadlo, tím lépe a dále doletí bez motorů. Většina lidí si ani neuvědomuje, že každé letadlo během své cesty v určitých fázích plachtí. Motory sice běží, ale nevyvíjejí dopředný tah. Pokud by motory zhasly, zůstane letadlo bez proudu, zhasla by světla a zastavila by se cirkulace vzduchu.
8. Toalety jsou vlastně vysavače
Na rozdíl od vaší domácí toalety, která splachuje samospádem do kanalizace, jsou toalety v letadle vlastně vysavače. Při spláchnutí se otevře ventil a podtlak vysaje obsah toalety, který potrubím zamíří do nádrže v ocasu letadla. Stačí na to necelé dva litry vody. Bohužel však jsou někde v provozu i starší typy letadel, se zastaralým systémem splachování, a tak se čas od času objeví zprávy o zmrzlých splašcích, padajících z nebe.
9. Také s vámi v letadle cloumají emoce?
Také pociťujete v letadle euforii? Podle jedné vědecké studie 41 % mužů připustilo, že plakali při dojemném filmu, promítaném v letadle. Na druhé straně 55 % lidí je přesvědčeno, že se v letadle cítí uvolněnější, energičtější a v jakési povznesené náladě. Vědci pro to mají jednoduché vysvětlení. Cestovní stress, snížené množství kyslíku ve vzduchu, a tedy i mírná hypoxie. Je zajímavé, že takováto mírná hypoxie se využívá cíleně třeba při tréninku u sportovců pro zvýšení jejich výkonu.
10. Pár zajímavých čísel
- Běžný Boeing 747 má ve svých vnitřnostech na 280 kilometrů kabelů, to je jako vzdálenost z Prahy až na slovenské hranice. Letadlo je složeno z 6 000 000 dílů.
- Boeing 747 je úspornější než automobil. Spotřeba paliva na jednoho cestujícího při 10 hodinovém letu do New Yorku je asi 272 litrů. Kdybyste stejnou cestu tedy 6570 km jeli autem, spotřebujete nejméně 450 litrů benzinu.
- Boeing 787 uletí na plné nádrže 16 000 kilometrů. To znamená, že mu stačí dvě natankování pro oblet Země po jejím obvodu.