autor Ema Maxová
28. září 2019 | 18:26
Armand Peugeot tak stejně jako značka Peugeot stáli u samého zrodu automobilové historie.
Kolébkou značky Peugeot je region Franche-Comté, nádherný kousek Francie, který rozhodně stojí za návštěvu. Proto jsme se vydali právě tam a náš roadtrip jsme uskutečnili na počest výročí vzniku prvního automobilu. Jeli jsme samozřejmě autem, ovšem ne ledajakým! Společnost nám dělal skoro 50 let starý veterán Peugeot 504.
Výchozím bodem naší cesty bylo město Hérimoncourt, rodiště Armanda Peugeota. Zde se nachází rozlehlý archív, který Peugeotu určitě mnoho automobilek závidí. Jsou v něm uloženy veškeré fotky, videa, grafické návrhy i miliony historických písemností, o které se stará celý tým lidí snažících se toto bohatství převést do digitalizované podoby a zachovat ho tak pro další generace.
Archív je spojen s rozlehlou halou velikosti hangáru. Překvapí vás svou rozlohou, ale hlavně tím, co se skrývá uvnitř. Je zde totiž depozitář muzea, tedy sklad těch nejzajímavějších automobilových skvostů, které zrovna nejsou vystavené v muzeu. Až ke stropu se tyčí regály a na nich pozoruhodné kousky: extravagantní koncepty, které byly kdysi ozdobou světových autosalonů, závodní speciály pyšnící se vítězstvím v Rallye Dakar, prezidentská limuzína, papa-mobil, Peugeot, který si zahrál hlavní roli ve filmu Taxi, a stovky historických vozů. Každý ze zde uložených exponátů má svůj příběh. Všechny si nestihneme poslechnout, protože musíme popojet dál.
Oči se pokochaly automobilovou krásou, ovšem náš žaludek je prázdný. Vydáváme se tedy směrem do 3 kilometry vzdálené vesničky Seloncourt, kde se nachází proslavená restaurace Le Monarque. Chcete-li zažít „haute gastronomie“, je to ta pravá. Tradice francouzského stolování praví, že na závěr jídla se podává sýr, a to se zrovna hodí, protože další zastávkou našeho roadtripu je Fort Saint Antoine. Jedná se o rozlehlý vojenský bunkr vytesaný ve skále. Dnes se ovšem využívá pro zrání nejslavnějšího sýra této oblasti – Comté. Typickou sýrovou vůní prosycený sklep ukrývá přes sto tisíc 40-kilových bochníků sýra Comté různé zralosti. Jejich cena je průměrně 1000 euro, ale chcete-li vysoce ceněný několik let starý kus, připravte si 30 000 euro. Je to bezpochyby hodně, ale pravý francouzský gurmán tuto cenu zaplatí. A pro opravdové gurmány je i příští zastávka naší cesty.
Tou je 70 km vzdálené městečko Quingey. Zde se nachází továrna značky Peugeot na výrobu mlýnků na koření. Těmito produkty Peugeot proslul. Ostatně vyráběl je ještě dřív než auta, stejně jako mnoho dalších předmětů jako např. zemědělské nářadí, brusle, zbraně, nádobí, šicí stroje… U mlýnků ale na rozdíl od ostatních artiklů zůstal dodnes. Mlýnky jsou nejčastěji z bukového dřeva pocházejícího z místních lesů, ovšem můžete mít i kovový, skleněný, plastový… variant je spousta. Ředitelka továrny nám prozradila, že každá pochutina vyžaduje jiný mlecí mechanismus, takže pravý labužník má doma kromě mlýnků na pepř a sůl také mlýnek na muškátový oříšek, skořici případně i na kávu, čokoládu nebo parmazán.
Vraťme se ale k autům a jejich počátkům. Míříme do Sochaux. Toto město je doslova srdcem značky Peugeot. Vznikla zde první továrna na výrobu aut a je tu také proslulé muzeum značky Peugeot. To je populárním cílem turistů z celého světa. Zde najdete ta nejkrásnější historická auta i zmíněné předměty, které Peugeot v minulosti vyráběl. Mimochodem víte, že úplně prvním výrobkem více než 200 let staré francouzské značky byla pila? I tu najdete v jedné z vitrín muzea.
Jen pár kroků od honosné budovy muzea se nachází restaurátorské dílny. Ty byste rozhodně neměli minout! Najdete zde řadu historických vozů v různém stadiu rozpracovanosti. Specializovaní mechanici zde vracejí starým často nepojízdným veteránům slávu a lesk. Je nesmírně zajímavé sledovat tyto odborníky při práci. Při naší návštěvně v dílně právě dokončovali poslední úpravy na 40 let starém Peugeotu 504 Cabriolet. Neskutečně lákavý kousek nám dokonce dali k testování, takže s ním vyrazíme na další zajímavý roadtrip po tomto malebném francouzském regionu. Ovšem to je na další reportáž.