autor Tomáš Lipnický
16. prosince 2019 | 10:44
Ty tam jsou doby, kdy Češi netrpělivě čekali na vydání katalogu nějaké té cestovní kanceláře, aby si podle něho vybrali svůj prázdninový pobyt nebo jen nějakou tu poznávací cestu. Internet pomalu posílá ony pestrobarevné katalogy do říše zapomnění a na webových stránkách s nabídkami cestovních kanceláří najdete mnohem komplexnější nabídku než v papírových katalozích, ale i denně aktualizované informace o jejich dostupnosti a navíc máte možnost si vybraný zájezd okamžitě zarezervovat.
Sleva nemusí být zadarmo
Cestovní kanceláře a agentury mají nyní své nabídky plné slev formou first minute, ale není všechno zlato co se třpytí. Výběr dovolené by neměl být záležitostí nějakých pár minut, kdy kliknete na vybranou destinaci, vyberete si nejlevnější zájezd a hurá, máme nakoupeno. Dříve, než odkliknete rezervaci či dokonce rovnou zakoupení zájezdu, neměli byste vynechat několik důležitých kroků. Za prvé by mělo být samozřejmostí, že si ověříte nabídku včetně cenových relací v některém z mnoha srovnávačů zájezdů a mnohdy zjistíte, že že ona „senzační“ nabídka nebyla až tak výhodná. Agentur, nabízejících výběr a porovnání zájezdů, mnohdy od stovek cestovních kanceláří je celá řada a podívejme se na ně zblízka.
Nejlepší srovnávače zájezdů
Asi nejznámějším portálem je určitě Invia.cz, nabízející dokonce několik milionů zájezdů od stovek cestovních kanceláří. Pamatujte ale na to, že i když Invia často inzeruje, že ručí za kvalitu nabízených zájezdů, nemusí to vždy odpovídat skutečnosti. Tak jako ostatní srovnávače je pouhým zprostředkovatelem a za onu důležitou kvalitu ručí až dotyčná cestovní kancelář. Portál Invie nabízí poměrně snadné vyhledávání zájezdů a spoustu kritérií, které můžete při výběru uplatnit.
Dalším srovnávačem je TravelPortal.cz, nabízející sice menší výběr, ale příjemné uživatelské prostředí. Svůj portál neustále vylepšuje Dovolená.cz, patřící sice pod Student Agency, ale nabízí i zájezdy od jiných cestovních kanceláří a navíc má poměrně široký výběr zájezdů od německých cestovních kanceláří, nabízejících mnohdy výrazně levnější zájezdy. Zmínit je třeba ještě portál Zájezdy.cz a Sdovolená.cz. Na tom posledním si ale zájezd přímo nekoupíte, po výběru vás přesměruje rovnou na dotyčnou cestovní kancelář.
Ověřujte a prověřujte
Přestože nabídky zájezdů na těchto srovnávačích vypadají lákavě a vychvalují kvalitu pobytů i samotné destinace, mělo by být vaším dalším krokem ověření uváděných údajů. Výběr dovolené třeba pro celou rodinu rozhodně není levnou záležitostí a při jejím zakoupení byste neměli postupovat podobně, jako když si na internetu kupujete třeba zimní čepici.
Pokud jste si vybrali datum, destinaci, hotel a příslušné služby, doporučuji vám navštívit za prvé stránku příslušného hotelu, ověřit si jeho nabídku služeb a ceny, jaké nabízí přímým zájemcům. Někdy dojdete ke zjištění, že nákup přímo od hotelu vás přijde o poznání levněji.
Za druhé se podívejte na recenze hotelu i celé destinace od nezávislých návštěvníků, kteří uvádějí své zkušenosti jak na stránkách cestovatelských portálů a srovnávačů, tak přímo na stránkách hotelů. Tyto recenze mnohdy doplňují jejich fotografie, které se mohou značně lišit od pestrobarevných, lákavých záběrů v katalozích cestovek. Ukážou vám například snímky plesnivých koupelen, nevábného jídla, či pokojíků, připomínajících spíše vězeňské cely.
Na co si dát pozor
Mějte na paměti, že každá cestovní kancelář se snaží podat obraz svých dovolenkových destinací v co nejlepším světle. Fotografie na jejich stránkách vám ukazují zásadně ta nejlepší pohledy a rozhodně na nich neuvidíte pláže plné řas nebo odpadků, hotelové bazény, velikosti trochu větší koupelnové vany, nebo pohled na hotel na mořském pobřeží, od něhož je moře v nedohlednu. I tady pomohou recenze předchozích klientů a nikdy není na škodu si prohlédnout nejbližší okolí hotelu například v aplikaci Google Earth, kde si zjistíte nejen skutečnou vzdálenost od pláže, ale i nákupní možnosti v okolí, restaurace nebo zábavní podniky. Vždy si pečlivě ověřujte onu inzerovanou vzdálenost od pláže.
Nejhorší, co může být, je v katalogu věta „hotel se nachází v docházkové vzdálenosti od pláže.“ To v 90% případů znamená hodně dlouhou, někdy i několikakilometrovou procházku k moři. Dost zavádějící jsou i běžně používané údaje o délce pobytu. Máte-li objednán pobyt na 8, 10 nebo 14 dní, může se vám stát, že čistá doba pobytu bude o celé dva dny kratší, protože délka zájezdu je počítána včetně cesty. A pokud odletíte v daný den někdy odpoledne, nebo dokonce večer, máte jeden den v tahu. Stejné je to při návratu, kdy je často využíváno ranních spojů, takže ztrácíte další den. Ověřte si proto u CK i časy odletů.
Prověřte si i samotnou cestovní kancelář
Dříve, než odkliknete ono nevratné zaplacení dovolené, zjistěte si všechny dostupné informace o cestovní kanceláři, od které zájezd kupujete. Také tady by měly rozhodovat reference předchozích klientů. Nezapomeňte na fakt, že každá cestovní kancelář může někdy zkrachovat. Jen si vezměte příklad z poslední doby, kdy to potkalo nejstarší CK na světě Thomas Cook a s ní se svezla i známá CK Neckermann, působící i i u nás. Proto už dnes není ani tak rozhodující kritérium, jak dlouho působí CK na trhu.
Rozhodující je, zda má příslušná CK na svých stránkách certifikát o pojištění proti úpadku. Pokud ano, ani to nemusí být někdy pravda. Byla už řada případů, že cestovky se pyšnily certifikátem, který byl už propadlý. Jeho platnost si můžete vždy ověřit na stránkách příslušné pojišťovny. Jen u cestovek s platným pojištěním máte jistotu, že se v případě jejich krachu dostanete z dovolené bez starostí zpět domů, nebo vám bude vyplacena plná náhrada za neuskutečněný zájezd.
Rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou
Mnozí lidé stále nevidí mezi oběma subjekty žádný rozdíl, ale ten tu je a velký. Zatímco cestovní kanceláře své zájezdy připravuje, uzavírá smlouvy s hotely a dopravními společnostmi, zajišťuje i služby v cílové destinaci, cestovní agentury zájezdy cestovních kanceláří pouze přeprodávají za nějakou tu provizi. Na ceně to nepoznáte, je stejná jako u CK. Kapánek zádrhelem je, že agentury nemusí mít pojištění proti úpadku, nicméně můžete si jeho existenci ověřit u domovské CK. Výhodou agentur je na druhé straně to, že mají většinou širší nabídku od několika cestovních kanceláří.
Pár tipů pro individuální cestovatele
Zejména pro ně je důležité, objednávat si jak dopravu, tak ubytování včas. Je pochopitelné, že s dobou, ubývající do letních dovolených, se ceny těchto služeb zvyšují a zároveň se snižuje nabídka. Ty nejlepší a cenově nejvýhodnější nabídky ubytování jsou vyprodány například na Booking.com mnohdy i více než rok předem a podobné je to i v nabídkách přes Airbnb. Existuje sice možnost, že najdete výbornou nabídku ubytování i na poslední chvíli a to díky tomu, že spousta lidí si rezervuje ubytování na více místech bez nutnosti složení zálohy a poplatků za strorno. Ty ostatní pak ruší a nabídky volných kapacit se tak neustále aktualizují a najednou se objeví ta nejvýhodnější. I tady samozřejmě platí prověřit si vybraný hotel na recenzích od předešlých klientů a ověřit si katalogovou cenu i přímo u hotelu.