Dovolená

Už plánujete letní dovolenou? Jaké slevy jsou cestovky schopny nabídnout a kdy nakoupit nejlevněji?

Turecko má být příští rok skutečným hitem, a to díky obrovskému propadu turecké liry / Shutterstock
Každý, kdo chce vyrazit na zájezd s cestovní kanceláří, by rád nakoupil co nejlevněji. Jaké výhody a slevy vám ale cestovky jsou schopny nabídnout? Ti, kdo se spoléhají sami na sebe a zajišťují si individuální ubytování i dopravu, by už teď měli popřemýšlet nad jejich objednávkami. Čím dříve objednáte, tím je větší výběr a také nižší cena. My se však dnes podíváme, jak můžete ušetřit na zájezdu s cestovní kanceláří.
Reklama
Reklama

autor  redakce

18. října 2018   |   11:18

I když je teď pro cestovky prioritou zimní dovolená, už v říjnu se začínají objevovat jejich první nabídky na letní dovolenou 2019. Objevují se i první katalogy zájezdů, a tak jako každý rok se cestovky budou předhánět v co nejlepší nabídce. Podle expertů bude v roce 2019 podobně jako letos, největší zájem o Chorvatsko, Řecko, Itálii, Turecko a Španělsko. Tyhle destinace budou také nejspíš nejdříve vyprodané. Trendy bude asi zejména Turecko, kde je díky nízkému kurzu turecké liry velmi levně. Začíná se však zvyšovat i zájem o Egypt a Tunisko, které už začínají být považovány za bezpečnější země.

Když můžete plánovat dlouho dopředu

První výhodou je nákup v předprodeji, tedy tzv. first-minute. Vyplatí se, pokud milujete plánování dlouho dopředu. Tedy když vám přistane katalog cestovky na příští sezónu už nyní a vy si už teď můžete v práci naplánovat v dovolenou na příští rok, jděte směle do toho. Co vám v takovém případě cestovka dokáže slíbit a garantovat?

  • Konkrétní slevu nebo záruku nejnižší ceny
  • Dítě do 18 zdarma
  • Nízkou zálohu (například jenom 1000 nebo 1500 Kč)
  • Bezplatnou změnu destinace před odletem 

U first minute se slevy dají kombinovat

Uvedený seznam popisuje typické nabídky, objevující se u first-minute. Samozřejmě většinou nenajdete všechny najednou u jednoho zájezdu. Obvykle si cestovka vybere jednu či dvě nabídky, které zkombinuje (třeba dítě zdarma a možnost změny destinace, nebo slevu a nízkou zálohu).

Hodně se dá ušetřit na slevách pro děti

Častá je i věrnostní sleva, pokud s danou CK nejedete poprvé. Kromě toho ale přibývají i další. Jaké? Například dětské kluby nebo české animační programy zadarmo, případně plážový servis zdarma, ale také all inclusive pro děti zdarma. Jinde zase může být bezplatný transfer na letiště nebo parkování u letiště v době dovolené zdarma.

S first-minute ušetříte i 30 % z ceny 

Komu se first-minute vyplatí? Především rodinám se školou povinnými dětmi, které už dopředu znají termíny prázdnin. Ty se mohou soustředit na nabídky typu dítě zdarma a servis pro děti zdarma. Na druhou stranu, i tak je dobré porovnávat nabídky a počítat. Někdy totiž může být sleva za včasnou platbu či záruka nejnižší ceny při včasném objednání ještě výhodnější než zájezd s jedním dítětem zdarma. Celkově se ale dá včasným nákupem uspořit například až 30 % z ceny. 

Získáváte stejná práva jako ostatní

Další kapitolou slev jsou zájezdy last-minute. Podle statistik je využívá při některé z dovolených během roku až 40 % našinců. Co vlastně v takovém případě cestovka garantuje?

  • Slevu za nákup na poslední chvíli
  • Stejná práva jako mají ostatní cestovatelé, tím, že zaplatíte méně, než třeba klienti na first-minute, není řečeno, že byste byli jakkoli omezeni, například dostali horší jídlo nebo horší pokoj (nutno ale počítat s tím, že nabídka ubytování je obvykle omezena).

Na last-minute až o 50 % méně

Pokud máte práci, kde se nedá moc dopředu plánovat a někdy se stane, že vám prostě vybyde klidnější týden nebo dva, kdy vás mohou ve firmě postrádat, jste ideálním klientem pro last-minute. Nevýhodou je, že výběr už bývá značně omezený, a to nejenom v konkrétním hotelu, ale třeba i destinaci nebo zemi.

Last-minute sráží ceny na minimum

Chcete-li tedy třeba řecký ostrov Kos, může se stát, že ho neseženete, protože v nabídce bude už jenom Španělsko. Omezená bývá i kapacita, což může být problémem třeba pro větší skupiny. Na druhou stranu můžete ušetřit zajímavé částky. Platí, že čím méně času do odjezdu/odletu, tím výhodnější to je. Tedy například cena zájezdu s odletem za 2 měsíce může být nižší o 5 %, s odletem za 24 hodin už ale ušetříte i 50 %.

O jaké slevy je větší zájem? 

Zdá se, že v posledních letech je větší zájem o first-minute zájezdy, které tvoří až cca 45 % nabídky, přičemž podíl last-minut trochu klesá na cca 38 %. Zbytek (17 %) připadá na výběr v termínech, které nespadají ani do jedné kategorie. Přitom ještě před pár lety byl podíl first a last-minute přibližně na stejno. Začínáme se tak blížit třeba německému trhu, kde se jako first-minute prodává i 70 % zájezdů.

Z letmého pohledu by se ale mohlo zdát, že cenově jsou last minute, především super last minute, výhodnější. Je ale třeba připomenout, že je značně omezený výběr destinací i ubytování a jeho kapacit. Dovolená tak nemusí vypadat podle vašich představ. Proto také současné trendy nahrávají spíše objednávkám s předstihem.

Na co se ještě zaměřit, když chcete cestovat výhodně?

Neorientujte se jenom na české cestovky. Zkuste si prohlédnout i nabídky rakouských a německých kanceláří. Možná vás to překvapí, ale v řadě případů mohou být levnější. Potom samozřejmě neváhejte. Jedinou nevýhodou je, že odlety pak jsou mnohdy z letišť zahraničních metropolí (Vídeň, Berlín...). Ovšem i s dopravou na letiště vás to může vyjít levněji. Rozhodně se tedy vyplatí tuto možnost prověřit.

Další zajímavé články
Reklama