autor Pavel Přeučil
09. října 2018 | 09:38
Fotografování mobilem je jednoduché a zvládne jej každý, ale s rozvojem sociálních sítí se čím dá tím více cestovatelů chce pochlubit okamžitě svými fotkami přátelům. Na Instagramu, Facebooku i Twitteru se to jen hemží fotografiemi památek, jídel, přátel i selfíček, které turisté sdílejí ze svých cest. Když se na ně podíváte podrobněji, jde většinou o tuctové snímky, mnohdy navíc rozmazané, přeexponované nebo podexponované, zkrátka fotografie, které vás nijak nezaujmou. Jak to tedy udělat, aby vaše snímky každý obdivoval?
Základem je to správné světlo
Je to jeden z nejdůležitějších faktorů, které určují, zda se vám povede vynikající obrázek. Profesionální fotografové dělají ty nejlepší fotky ráno a večer, kdy je slunce nízko nad obzorem. Někdy se tomu říká „zlatá hodina“. Měkké, jemné sluneční světlo dokonale prokreslí jak krajinu, tak i architekturu. Všimněte si, že na těch nejhezčích profesionálních pohlednicích, jsou dlouhé stíny a zlatavé zbarvení, což nasvědčuje, že byly pořízeny právě v tento čas.
Využijte všechny schopnosti telefonu
Váš telefon má v ovládání fotoaparátu spoustu nastavení, která využije jen málokdo. Seznamte se s nimi a používejte je. Můžete tak nastavit vyvážení bílé, expozici, či zaostření. Většina lidí se spoléhá na automatické funkce, ale použijete-li vlastní nastavení, snímek vyjde vždy lépe.
Pomůže i zdánlivá maličkost. V telefonu je sice funkce automatického rozpoznání obličeje, ale portréty s její pomocí mají k dokonalosti daleko. Pohlídejte si proto ostrost sami. Chcete-li ostřejší portrét, použijte jednoduché klepnutí na displej v místě, které chcete mít nejostřejší.
Pozor na kompozici!
Jednou z nejčastějších chyb je špatná kompozice snímku. Pomoci vám může tzv. mřížka, kterou najdete v nastavení každého fotoaparátu v mobilu, ta vám rozdělí obraz na 9 políček a v y byste měli zachytit ty nejzajímavější objekty v křížení čar. Horizont, ani ústřední motiv by neměly být ve středu, ústřední motivy zarovnejte spíše ke kraji a horizont do horní, nebo dolní třetiny fotografie. Tuhle funkci využijte jak třeba při fotografování přátel či rodiny, i při krajinářských snímcích.
Fotografování v sekvencích
Touto funkcí disponuje také většina fotoaparátů v mobilech. Pokud si nejste jisti, že jeden snímek bude zrovna ten nejlepší, zapněte sekvenční fotografování a fotoaparát vám „naseká“ celou sérii obrázků, z nichž pak vyberete ten nejpůsobivější. Tahle funkce je nejvýhodnější při fotografovaní lidí. Nikdy totiž předem neodhadnete, zda jeden z vašich přátel zrovna nezavře oči, nebo se otočí.
Opatrně s bleskem
Přílišné užívání blesku dokáže pokazit celou fotografii, zejména při špatném osvětlení nebo v úplné tmě. Vždy se snažte využít buď přirozeného světla, nebo alespoň přisvětlete scénu umělým světlem. To, co si můžete dovolit s digitální zrcadlovkou, fotoaparát v mobilu zkrátka neumí.
V případech kdy fotíte pouze s bleskem, jsou fotografie ploché, často matné, objekty v popředí jsou přesvětlené a nezajímavé. Pokud je scéna alespoň trochu osvětlená, použijte raději delší expozici a stativ a použití blesku se vyhněte.
Důležitý je i ořez
Moderní fotoaparáty v mobilech vám dovedou hotový snímek už upravit a samozřejmě i oříznout. Většinou se pohybujete na svých cestách rychle a není mnoho času, jak si připravit dokonalou kompozici. To můžete pak napravit právě ořezem. Rozhodněte se, co chcete na fotografii zdůraznit a klidně se řiďte podle výše uvedeného pravidla mřížky. Snažte se aby kolem vašeho ústředního motivu nebylo příliš rušivých objektů.
Nesahejte na lidi
Zní to sice divně, ale jde také o jednu z nejčastějších chyb. Je zajímavé, že spousta turistů se při fotografování snaží, aby jejich fotky co nejméně rušili lidé. Čekají někdy i dlouhé minuty, až před fotografovaným objektem bude liduprázdno a pokud se tam náhodou někdo připlete, snaží se jej při následném ořezu odstranit.
Je to škoda, protože právě lidské postavy v nejrůznějších situacích, dodávají krajině nebo objektům život. Snímky „mrtvých“ náměstí, nábřeží nebo památek nikdy nejsou tak zajímavé, jako když se na nich něco děje.
Zkuste fotografovat obyčejné věci
Snímků Eifelovky, Karlova mostu, sochy Svobody, nebo čůrajícího chlapečka v Bruselu jsou miliony a většina jich je, jak se říká „na jedno brdo“. Je to samozřejmě lákavé, mít zvěčněnou takovouto památku, ale i zde se snažte o nějaký neotřelý záběr. Slavný objekt může tvořit třeba jen pozadí v kompozici, kde bude v popředí jiný zajímavý objekt, nebo člověk.
Zkuste fotografovat věci, kterých si nikdo příliš nevšímá. Úspěch budete mít třeba s hrajícími si dětmi, odlesky ve výlohách, kalužemi, v nichž se bude slavná památka odrážet, nebo jen s obyčejnými chodci v zajímavých situacích.
Hledejte odrazy
Trochu to souvisí s předchozím pravidlem. Pokud jste ve městě nebo v krajině, kde jsou vodní toky nebo plochy, fontány, kašny či bazény, zkuste si najít místo kde se v nich bude vámi fotografovaný objekt odrážet. Fotografie, zachycující jasný a ostrý odraz je vždy působivější než snímek samotného objektu. Platí to jak pro historické objekty, tak i ty moderní. Symetrie dvou obrazů je pro oko vždy příjemná a zvyšuje kvalitu vašich fotografií.